Kennisportfolio P2

 Marketing 
- Abell diagram:
Afbeeldingsresultaat voor abell diagram maken
Door: Derek F. Abell
Het model wordt gebruikt om de markt af te bakenen. Ook is het van belang om het toekomstig strategische beleid af te stemmen op de veranderingen van de markt. Door de behoeften, technologische ontwikkelingen en doelgroep met elkaar te vergelijken, weet een bedrijf waar ze op moeten gaan letten en waar verbeterpunten zitten.

- Omzet en winst tijdens de productlevenscyclus:
Afbeeldingsresultaat voor omzet en winst tijdens de productlevenscyclus

Door: is niet bekend
Het management verwacht niet dat het product eeuwig zal blijven verkopen, maar hoopt wel op een fatsoenlijke winst ter compensatie voor energie en tijd die erin gestoken is. De Productontwikkelingsfase gaat gepaard met hoge investeringskosten en geen afzet. De Introductie  is de periode waarin de afzet groeit. Er wordt geen winst gemaakt door de hoge investeringskosten in fase 1. De groei  zorgt voor toenemende winst en snelle acceptatie. Tijdens de Volwassenheidsfase vertraagt de groei. De meeste kopers hebben het product geaccepteerd. Winst blijft gelijk of neemt af door de oplopende marketingkosten. Dan volgt de neergang. De afzet en de winst dalen.

Bedrijfseconomie
- Gouden balansregel: deze regel houdt in dat de duurzame vaste activa en de constante kern van de vlottende activa met het eigen vermogen en/of lang vreemd vermogen moet worden gefinancierd en het vlottende deel van de vlottende activa met kort vreemd vermogen.

Management 
- Waardediscipline van Treacy en Wiersema:
Afbeeldingsresultaat voor waardediscipline van treacy & wiersema
Product Innovation:  hierbij gaat het niet om de kosten, niet om klanten, maar om wat het meeste innovatief is. Het meeste geld gaat naar de innovatie.
Customer Intimacy: hierbij gaat het alleen maar om klanttevredenheid. Wat zijn de behoeften van klanten en hoe kun je daarop inspelen als bedrijf.
Operational Excellence: hierbij gaat het om de efficiëntie van processen in een bedrijf. zo laag mogelijke kosten en zo efficiënt mogelijk te werk gaan.


HRM
- Fombrun model
Afbeeldingsresultaat voor fombrun model
Het Fombrun model laat zien hoe HRM in elkaar zit. Buiten de personeelsplanning staan de missie, strategie en personeelsmanagement. Binnen het kader de werving, selectie en introductie (instroom), prestatie, beloning, ontwikkeling en beoordeling (doorstroom), outplacement, exitgesprekken en ontslag (uitstroom).
Sterke merken hoeven minder te doen aan instroom, omdat mensen toch al wel bij het bedrijf willen werken. Zij moeten zich richten op de doorstroom.

Recht 

Dit zijn de belangrijkste wetsartikelen van dit blok mbt overeenkomstenrecht en schadevergoeding. Alle wetsartikelen zijn te vinden in het Burgerlijk Wetboek.






Reacties

Populaire posts