Waar ben ik in godsnaam beland?

Daar sta je dan, compleet bezweet van het fietsen (want ja, ik was natuurlijk weer te laat vertrokken) in een groot gebouw. Gelukkig staat daar de jongen met het rode Avans shirt (die er trouwens best leuk uit zag) die meteen vroeg of hij me kan helpen. Ik wilde zeggen: 'Hey ga anders straks een biertje drinken met me' maar zoveel lef had ik niet op dat moment. 

Zodra ik in die grote zaal zit, valt me op dat iedereen (maar dan ook echt iedereen) naar binnen kijkt om te gluren naar die nieuwe en schattige eerstejaars. Na een woordje van de directeur, die volgens mij gewoon bij iedere studie hetzelfde praatje houdt, werden de klassen bekend gemaakt en ik nam afscheid van mijn vriendin, die toch echt in een andere klas zit. Een tikkeltje ongemakkelijk lopen we met een groep, tot dan toe, onbekende mensen naar een nog onbekender lokaal.
Na een korte kennismaking gaan we, niet echt als een groep maar goed, naar de IJzeren man-bussen. Omdat ik op school in Den Bosch heb gezeten, ben ik al ontzettend vaak bij daar geweest, maar dat is prima. Vlotten bouwen gaat een beetje stroef, maar zodra we een bamboetoren moeten maken, ontdooit iedereen en werken we als een echt team samen. Afgezien van alle alfa-mannetjes die toch even willen laten zien hoe goed zij een toren kunnen maken.
Om even het voorgestelde lijstje te volgen; het feest was geslaagd, ondanks dat het jammer is dat veel mensen hun trein moeten halen en dat ze hierdoor vroeg weg moeten.

We hadden veel tijd om lekker uit te slapen (ook al ben ik een ochtendmens, dit was toch wel lekker). Dinsdag kregen we uitleg over Blackboard. Toch blijft dit nog een vage en onontdekte wereld. Eerste lesje Recht konden we deze dag ook al mooi meepikken.
De docenten zijn aardig en behandelen je gelukkig niet als een 13-jarige. Hier stoorde ik me heel erg aan op de middelbare school. Voelde me niet serieus genomen en dat is hier gelukkig wel.
De opleiding sprak me altijd wel aan. Ik vind alles leuk en zou het liefste m'n hele leven studeren (ik zit, anders dan de Politieacademie, ook nog te denken aan Nederlands, Accountancy, Cryptologie, Technische bedrijfskunde en Pathologie). Op de middelbare school heb ik vakken gekozen die ik goed kan, maar soms twijfel ik of ik niet vakken had moeten kiezen waar mijn interesse meer liggen (zoals natuurkunde en scheikunde, ik heb al biologie gehad). Als ik meer bètavakken gehad zou hebben, waren mijn mogelijkheden veel breder. Maar ja, ieder verstandig mens kiest vakken waar hij/zij goed in is, en niet iets wat wordt afgeraden door de oh-zo-wijze-decaan.
Avans heeft me altijd heel erg tegengestaan om eerlijk te zijn. We hadden hier altijd al open dagen en ik heb oneindig veel potjes gel gemaakt. Ook vond ik dat ze teveel gericht waren op stage in het buitenland, iets wat ik totaal niet wil. Oke, ik houd van reizen, maar niet voor mijn stage. Toch heb ik voor Avans gekozen, omdat het nou eenmaal dichtbij is. Ik zag het niet zitten om elke dag op en neer te reizen of ergens anders te gaan wonen. Toch ga ik nu op mezelf wonen, in het huisje dat papa en mama aan het bouwen zijn in de tuin.
Tot slot, de klas. Ik kan met iedereen goed opschieten. Het zou alleen zoveel leuker zijn als we wat minder groepjes zouden vormen. Ik ben benieuwd naar de groepsactiviteit. Dit lijkt me heel erg leuk. We hebben echt leuke mensen in de klas, al zou ik ze nog wel beter leren kennen. Ik denk niet dat dit gaat gebeuren, want de kennismakingsweek hebben we nu achtergelaten (ongeschreven regel in de klas).

Dit was het wel zo'n beetje..

Reacties

Populaire posts